10 nasvetov za učinkovito delo od doma
V času epidemije novega virusa korona, smo se nekateri prvič soočili z delom od doma. »Domača pisarna« se morda sprva sliši odlično, vendar lahko hitro ugotovimo, da s seboj prinaša veliko izzivov, s katerimi se moramo spoprijeti. Če se držimo nekaj nasvetov, ki jih ponujajo psihologi in karierni strokovnjaki, bo učinkovitost našega dela večja in lažje se bomo soočali z delovnimi obveznostmi.
1. Dan začnite in končajte s svojo rutino
Zelo verjetno je, da, ko delate v pisarni, dan začnete z rutino. Morda je to jutranja kava in zajtrk, prha, tek, izbira oblačil ali zgolj prebiranje dnevnih novic pred odhodom v službo. Zakaj bi svoje navade, ki vam pomagajo začeti dan, opustili samo zato, ker delate od doma? Ohranite svoj čas v jutru, da se lahko pripravite na delo, ki vas čaka. Pustite si trenutek, da v miru popijete kavo, prelistate novice, pregledate družbena omrežja, si pripravite zajtrk ali pa si privoščite jutranjo telovadbo.
Ko delamo v pisarni, zaključek delovnega dne navadno pomeni odhod domov, zato je pomembno, da si tudi popoldan oziroma zvečer doma ustvarite rutino, ki označuje zaključek delovnika. Lahko je to preprosto odjava iz službenega računalnika, popoldanski sprehod s psom, ogled svoje najljubše serije ali joga prek spleta. Karkoli boste izbrali, naj to dosledno označuje konec dela in začetek vašega prostega časa.
2. Poskrbite za urejeno in prijetno domačo pisarno
Eden izmed najpomembnejših vidikov dela od doma je prijetna domača pisarna oziroma delovni kotiček, kjer boste dobro počutili. Domače pisarne so lahko vseh oblik in velikosti, lahko je to ločen prostor, tih kotiček v dnevni sobi ali kar kuhinjska miza. Zato je ključnega pomena izbrati primeren prostor, ki vam bo omogočal uspešno delo in v katerem ne bo ostalih motečih dejavnikov. Med delom od doma se pogosto srečujemo tudi s sestanki na daljavo, zato poskrbite, da boste v svojem kotičku lahko sprejemali pomembne klice. Vsekakor pa se morate med opravljanjem delovnih nalog tudi dobro počutiti, zato ne pozabite za zadostno količino dnevne svetlobe in pogosto zračenje prostora.
Naše službene pisarne skozi čas postajajo vse bolj osebne. Pomembno je, da, četudi delamo v zavetju svojega doma, svoj delovni kotiček naredite še bolj oseben. Za to lahko prinesete potrebščine iz svoje službene pisarne, si delovno mizo popestrite s kakšno sobno rastlino, fotografijo, umetniškim delom, motivacijsko mislijo ali okrasnim lončkom.
3. Pripravite si urnik in se ga držite
Za učinkovito delo si je tudi doma potrebno pripraviti urnik in se ga držati. Če boste imeli jasno zastavljene smernice, kdaj opravljati določene zadolžitve in kdaj imeti sestanke ali pomembne klice, vam bo to zagotovo pomagalo pri ohranjanju ravnovesja med poklicnim in zasebnim življenjem, saj se pri delu od doma te meje velikokrat začnejo zabrisovati. Četudi je ena izmed prednosti dela od doma ravno prilagodljivost, ne pustite, da bi se vaš delovnik prevesil dolgo v večer. Prav tako vam bo ohranjanje urejenega urnika pomagalo, da boste kasneje lažje prešli nazaj na delo v pisarni.
Karierna svetovalka Heather Yurovsky pravi, da je največja razlika med delom od doma in tistim v pisarni ta, da ste doma sami odgovorni za to, da pravočasno prepoznate, kdaj imate dovolj. Čeprav imate morda čas, da delo podaljšate v večer, vseeno odložite ne nujna opravila in si spočijte, da boste lahko s svežo energijo delo nadaljevali naslednji dan. (Borsellino 2020)
4. Postavite nekaj temeljnih pravil z osebami v vašem gospodinjstvu
Pomembno je, da določite nekaj osnovnih pravil z drugimi v vašem domu oz. s tistimi, ki si delijo vaš prostor, ko delate. Sporočite jim od kdaj do kdaj traja vaš delovnik, kdaj potrebujete popolni mir, kdaj imate pomembne sestanke in kdaj imate čas za odmor.
Če imate otroke, ki so v teh časih tudi primorani opravljati šolske obveznosti doma, je to seveda težje, a vseeno lahko prilagodite nekaj ur v dnevu, da se lahko posvetite izključno svojemu delu. Otrokom lahko vnaprej pripravite malico in kosilo in tako prihranite nekaj časa v dnevu, izkoristite tudi čas, ko otroci počivajo, da se posvetite svojemu delu. Zanje lahko tudi vnaprej pripravite aktivnosti, ki ne zahtevajo vašega nadzora.
5. Načrtujte odmore
Vsako podjetje ima navadno svoja pravila glede odmorov za malico oziroma kosilo, zato jih tudi v času, ko delate od doma izkoristite. Vzemite si čas za kosilo in medtem odložite računalnik in telefon ter uredite svoje misli za uspešno nadaljevanje delovnega dne.
6. Ostanite v stiku s sodelavci
Ločenost od sodelavcev in izolacija pogosto vodita v osamljenost, še posebej, če ste sicer družabna oseba. V pisarni imate verjetno veliko možnosti za klepet, skupno kosilo s sodelavci in predvsem posvetovanje glede delovnih nalog. Zato je pomembno, da tudi v času dela od doma negujete odnose z ostalimi v vaši delovni ekipi. Če vaše podjetje še ni razvilo posebne kulture glede dela na daljavo, v obliki online teambuildingov ali neformalnih sestankov, bodite proaktivni in s svojimi sodelavci ostanite v stiku drugače. Skličite druženje po službi prek video povezave, privoščite si skupno kavo med odmorom, ustvarite skupni klepet, kamor si lahko sporočate utrinke delovnega dne. Tako bodo odnosi med sodelavci ostali dobri tudi ob vrnitvi v pisarno.
7. Ostanite urejeni za delo
Morda je to zelo preprost namig, a lahko je ključnega pomena za vaše počutje in učinkovitost vašega dela. Delo v pižami je lahko seveda velika skušnjava, a pižamo navadno povezujemo z lenobnimi brezdelnimi nedeljami, zato naj ta tiste dneve tudi ostane.
Nayak in Padhye (2015) sta v svoji študiji »How to dress at work« ugotovila, da je izbira oblačila lahko ključnega pomena za produktivnost, saj vpliva na samozavest in dobro počutje zaposlenega. Ko smo zares samozavestni pa naše delovne obveznosti opravljamo veliko bolje in hitreje.
Seveda se nam doma ni potrebno urediti tako formalno, kot bi se morda za odhod v službo, vendar se za delo vseeno preoblecite in naj bo tudi to znak, da je čas, da se zbudite in začnete z delovnim dnem, ki je pred vami.
Če imate v tistem dnevu kakšne sestanke, se lahko še bolj uredite ali naličite, saj boste tako še bolj samozavestni (tudi, če vam med sestankom ne bo potrebno priključiti kamere).
8. Izkoristite prednosti dela od doma
Delo od doma ponuja veliko prednosti – izkoristite jih! Če imate daljšo pot za odhod in prihod z dela, ste zdaj pridobili nekaj dragocenega časa v dnevu, ki ga lahko izkoristite za podaljšanje jutranje kave, za pripravo zdravega kosila, za peko kruha, da pokličete najboljšega prijatelja, prijateljico ali stare starše, ki jih že dolgo niste videli.
9. Ohranite zbranost
Ohranjanje zbranosti je eden izmed največjih izzivov, za tiste, ki delamo od doma, posebej, če na tak način dela nismo navajeni. Povsem človeško je, da se zamotimo, vendar bodite previdni, da povsem ne pozabite na delo. Tako, kot si v pisarni vzamete nekaj minut predaha, lahko to storite tudi doma. Medtem lahko postorite kakšno opravilo, ki ne zahteva veliko pozornosti ali časa.
Trenutno so eden izmed največjih motilcev novice. Če zaradi novega virusa korona delate na daljavo, zagotovo velikokrat preverjate novosti v zvezi s covid-19. Seveda je dobro, da smo ozaveščeni, vendar lahko prepogosto branje vseh negativnih novic povzroči tesnobo. Da se temu izognete, si določite čas za branje novic – lahko je to zjutraj, ob kosilu ali po zaključku dela. Lahko tudi izklopite svoja obvestila na telefonu med delovnikom, novice bodo obstajale tudi ob 17. uri.
10. Ne pozabite na prosti čas
Ne pozabite, da trenutno delate doma in ne živite v svoji pisarni, zato ne zanemarite prostega časa. Ko zaključite z delom se posvetite stvarem, ki vas sproščajo in veselijo. Poiščite kakšno dobro spletno vadbo, preberite tisto knjigo, ki že dolgo nabira prah na polici, privoščite si dolg sprehod, odkrivajte nove recepte, s svojimi najbližjimi začnite igro Monopoli (in jo tudi končajte), poskrbite zase in za svoje zdravje, ki je v tem času še tako zelo pomembno.
Viri:
Rajkishore Nayak in Rajiv Padhye (2015). How to dress for work. Dostopno na: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-11526-9_17
Jill Duffy (2020). Tips for Working from home. Dostopno na: https://www.pcmag.com/news/get-organized-20-tips-for-working-from-home
Regina Borsellino (2020). 7 Essential Tips for Working From Home During the Coronavirus Pandemic. Dostopno na: https://www.themuse.com/advice/coronavirus-work-from-home-tips
Boas Shamir in Ilan Salomon (2000). Work-At-Home and the Quality of Working Life. Dostopno na: https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/AMR.1985.4278957
Peeters, M. C. W., Montgomery, A. J., Bakker, A. (2005). Balancing Work and Home: How Job and Home Demands Are Related to Burnout.